دانشمندان از هیچ انرژی (ماده) به دست آوردند

گروهی از محققان با استفاده از مکانیک کوانتومی، “انرژی” را از “هیچ” بیرون کشیدند. دو آزمایش فیزیکی مختلف نشان داد این رویداد زمانی رخ می‌دهد که انرژی با استفاده از تله‌پورت از خلاء بیرون کشیده می‌شود.

آزمایش‌های جدید براساس نظریه “ماساهیرو هوتا” از دانشگاه توکیو انجام شدند. این نظریه در سال ۲۰۰۸ مطرح شده بود. نظریه هوتا در آن زمان توجهات کمی را به خود جلب کرد، زیرا استخراج انرژی از خلاء کوانتومی غیرواقعی به نظر می‌رسید، اما آزمایش‌های جدید گام‌های موثری در تغییر این مفهوم در جامعه علمی به وجود آورد.

هرچند بسیاری از محققان نظریه هوتا را رد کردند. اما این فرضیه در حقیقت نشان دهندۀ فرایندی نامحسوس‌تر از استخراج انرژی از هوا بود. بر اساس این نظریه با استفاده از ویژگی‌های مکانیک کوانتومی می‌توان “انرژی” را به محیطی منتقل کرد که فاقد هرگونه انرژی است.

“ست لوید” فیزیکدان کوانتومی از موسسه MIT در این باره گفت: «این آزمایش نشان داد هنگام تله پورت، واقعا انرژی استخراج می‌شود.» نظریه هوتا براساس ایده تله پورت (دورنوردی) بنا شده است. طبق آن فیزیکدانان می‌توانند انرژی را از طریق نوسانات در میدان‌های کوانتومی از اطراف به خلاء بکشند و سپس از آن استفاده کنند.

پژوهش‌های “هوتا” دربارۀ نظریه‌ای که در سال ۲۰۰۸ بیان کرد، او را به این نتیجه رساند که انرژی منفی یک عمل مستقل نیست. سپس او درباره خلاء کوانتومی تحقیق کرد. براساس محاسبات وی “خلاء کوانتومی” می‌تواند در میدان‌های کوانتومی نوسان کند. این امر در تئوری به معنای آن بود که انرژی می‌تواند بین دو منطقه مختلف حرکت کند یا تله‌پورت شود. در واقع اصل عدم قطعیت هر سیستم کوانتومی را از قرار گرفتن در حالت کاملاً آرام با انرژی دقیقاً صفر منع می‌کند. در نتیجه، حتی خلاء نیز سرشار از انرژی است که از طریق میدان‌های کوانتومی درهم‌تنیده‌، قابل دستیابی است.

ایدۀ تله پورت تاکنون دو بار توسط محققان دانشگاه واترلو و استونی بروک ارائه شده‌ است. هر دو گروه توانستند “انرژی” را در مسافت‌های میکروسکوپی در دو دستگاه کوانتومی جداگانه تله پورت و نظریۀ “هوتا” را اثبات نمایند.

محققان دانشگاه واترلو براساس نظریه “هوتا” متوجه شدند، وقتی انرژی در یک منطقه مصرف می‌شود، به یک خلاء انرژی در فضای متفاوت اجازه می‌دهد به انرژی دسترسی پیدا کند. “نایلی رودریگز بریونز” یکی از محققان این پروژه که اکنون در دانشگاه برکلی کالیفرنیا فعالیت می‌کند، در این باره گفت: «جالب بود که با تکنولوژی فعلی می‌توانیم فعال‌سازی انرژی را مشاهده کنیم.» این تحقیق تردیدی باقی نمی‌گذارد که انتقال از راه دور انرژی یک پدیده کوانتومی واقعی است.

منبع

دانشمندان از هیچ ماده ساختند

دانشمندان در یک آزمایش منحصر به فرد و خارق‌العاده موفق به ساختن ماده از هیچ چیز شدند. این آزمایش مهم تصویر مهمی از خلق جهان می‌دهد. بسیاری از افراد بر این باورند که از هیچ چیز نمی‌توان به ساختن ماده‌ای رسید. هرچند که در واقعیت فیزیک حاکم بر جهان، آنقدر انعطاف‌ناپذیر و خشک نیست. دانشمندان در دهه‌های اخیر تلاش بسیاری بر ایجاد یک ماده از هیچ چیز کرده بودند؛ اما هرگز تلاش‌های آن‌ها به ثمر نرسیده بود.

حالا آنها موفق شدند ثابت کنند نظریه‌ای که ۷۰ سال پیش مطرح شده بود درست است و امکان خلق یک ماده از هیچ چیز وجود دارد. جهان بر چند اصل پایستگی بنا شده است. این قوانین انرژی، بار الکتریکی، حرکت و … را مدیریت می‌کنند. دانشمندان زمان زیادی را صرف پیدا کردن راهی برای ایجاد ماده از هیچ چیز صرف کرده بودند. در واقع این دستاورد از چیزی که به نظر می‌آید هم پیچیده‌تر است. پیشتر دانشمندان موفق شده بودند ماده را ناپدید کنند؛ اما ساختن ماده از هیچ‌ چیز یک مسئله کاملا متفاوت است. فیزیک کوانتوم همیشه در تلاش بوده تا درک بهتری نسبت به بیگ بنگ (مه‌بانگ) و آغاز جهان به دست آورد و به همین دلیل نظریه‌های زیادی در رابطه با نحوه ایجاد ماده ارائه شده‌اند.

ما می‌دانیم که برخورد دو ذره در فضای خلاء می‌تواند به ایجاد ذرات دیگر منجر شود. همچنین نظریه‌هایی وجود دارند که در صورت وجود یک میدان الکترومغناطیسی قوی می‌توان ماده و پاد ماده را از هیچ چیز به وجود آورد. هرچند که عملی کردن هیچکدام از این نظریه‌ها تاکنون ممکن نبوده‌اند. با وجود این، دانشمندان نا امید نشدند تا این که گروهی از پژوهشگران در اوایل سال ۲۰۲۲ به این مهم دست یافتند. آنها در آزمایشگاه خود میدان‌های الکتریکی قدرتمندی ایجاد کردند تا ذرات منحصر به فرد ماده‌ای به نام گرافین را در یک سطح قرار دهند. در همین هنگام آن‌ها توانستند به صورت ناگهانی موفق به ایجاد یک جفت ماده و پاد ماده از هیچ چیز شوند.
این آزمایش نشان داد که ساختن ماده از هیچ چیز ممکن است. برای اولین بار جولیان شوینگر، یکی از بنیان‌گذاران نظریه فیزیک کوانتوم چنین نظریه‌ای را ارائه کرده بود. با این آزمایش احتمالا فیزیکدانان می‌توانند دید بهتری نسبت به خلق جهان و ساز و کار آن به دست آورند.

منبع

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *