پیش بینی آینده در خواب

مغز در خواب آینده را پیش بینی می‌کند

تا به امروز شواهد مختلف حاکی از این بودند که مغز در زمان خواب خاطرات گذشته را مرور می‌کند؛ اما تحقیقات جدید بر روی نورون‌های مغز موش‌ها نشان می‌‌دهد مغز ممکن است در حالت خواب به دنبال پیش بینی آینده و تمرین فعالیت‌هایی باشد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه میشیگان امواج مغزی موش‌ها را در زمان بیداری و خواب نمونه برداری کردند. فعالیت مغزی موش‌ها در زمان مواجهه با مارپیچ و قبل از آن مورد بررسی قرار گرفت. محققان با کمک یادگیری ماشین توانستند فعالیت مجموعه‌ای از نورون‌ها را با یکدیگر در نظر بگیرند. براساس فعالیت نورون‌هایی که در طول خواب و سپس در تلاش بعدی برای حل مارپیچ شلیک می‌شدند، موش‌ها نه تنها در مورد مکان‌هایی که قبلا در مارپیچ دیده بودند، خواب می‌دیدند بلکه روی مسیرهای بالقوه جدید نیز کار می‌کردند.
هنگامی که موش‌ها پس از خواب دوباره وارد مارپیچ شدند، فعالیت عصبی اندازه‌گیری شده در طول خواب تا حدی پیش‌بینی‌کننده‌ی روش‌های جدیدی بود که آن‌ها در محیط پیرامون خود کاوش می‌کردند که این ارتباط می‌توانست تا حد معناداری به ارتباط بین رویاها و اهداف آینده اشاره کند.
ثابت شده است که خواب به ما کمک می‌کند خاطرات را ایجاد کنیم و درحالی‌که مطالعه حاضر فقط موش‌ها را مورد بررسی قرار داده است، احتمالا پدیده‌ای مشابه در مغز انسان نیز رخ می‌دهد: نوعی تمرین برای ماجراجویی‌های آینده.

منبع

0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *